DOLAR 9,44572.52%
EURO 11,02442.41%
ALTIN 532,270,87
BITCOIN 6203254,12%
Çanakkale
16°

AÇIK

15:52

İKİNDİ'YE KALAN SÜRE

COVID-19’a karşı ne yapmalıyız? Ne tüketmeliyiz?

COVID-19’a karşı ne yapmalıyız? Ne tüketmeliyiz?

ABONE OL
27 Eylül 2021 21:39
COVID-19’a karşı ne yapmalıyız? Ne tüketmeliyiz?
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Sürdürülebilir hayat konusunda insanlık son yıllarda doğa ve beslenme zinciri üzerinde çok fazla olumsuzluğa sebep olmuştur. Canlıların yaşam alanlarının yok edilmesi ve giderek artan iklim değişimleri sebebiyle son zamanlarda salgın hastalıklar daha çok ortaya çıkmaya başlamıştır. Çin’in Vuhan kentinde aralık ayında ortaya çıkan ve Covid-19 adı verilen hastalığa yol açan koronavirüsü de çevresel ve küresel iklim değişiklikleriyle ilişkili görülmekte, Türkiye’de 180 bin, tüm Dünya’da 8 milyondan fazla kişiye bulaşarak 440 binden fazla kişinin ölümüne sebep olmuştur. COVID-19, farklı bireyleri farklı şekillerde etkilemektedir. Enfekte kişiler çoğunlukla, hafif ve orta seviyede semptomlar geliştirmekte ve hastaneye kaldırılmadan iyileşmektedir.

COVID-19 ve gıda ilişkisi

Her canlı gibi insan da gereksinim duyduğu gıda güvencesini sağlamayı amaçlar. Bugünkü bilgiler ışığında COVID-19’un gıdalardan geçişine, gıda ambalajları aracılığı ile geçişine ve şebeke suyundan geçişine dair kanıt bulunmamaktadır. Salgından korunabilmek için yeterli ve dengeli beslenme, egzersiz, düzenli ve yeterli uyku, stresle baş etme önemli faktörler olup bu faktörler bağışıklık sistemini güçlendirmektedir.Covid-19 pandemisi ile vücut direnci ve bağışıklık sisteminin önemi tekrar dile getirilir olmuştur. Pandemi son aylarda gıdasız yaşamın devam ettirilemez olduğunu yeniden gözler önüne sermiştir.

COVID-19’a karşı ne yapmalıyız? Ne tüketmeliyiz?

Özellikle mutfaklarda temizlik kurallarına uyulmalıdır.Çiğ ve pişmiş gıdalar birbirinden ayrı tutulmalıdır.Yiyecekler iyice pişirilmeli ve doğru ısıda saklanmalıdır.Temiz su vemalzeme kullanılmalıdır.Her gün yeterli vitamin ve mineral alımı sağlanmalıdır. Sağlıklı beslenmenin devamlılığı yönünden mevsimine uygun, dayanıklı sebze ve meyve daha çok tercih edilmeli, taze sebze ve meyvenin bir kısmı ilerleyen zamanlarda tüketilmeye ya da pişirilmeye uygun miktarlarda dondurularak saklanmalıdır.
Vücudumuzun yaklaşık %15’ini oluşturan proteinler, bağışıklık sistemimizin düzgün işleyebilmesinde önemli rol oynamaktadır. Bilimsel çalışmalar, kuru baklagiller, yağlı tohumlar ve soya esaslı bitkisel proteinlerin hayvansal proteinlere göre daha faydalı olduğunu göstermektedir. Fasulye, mercimek, nohut, barbunya gibi kuru baklagiller ve yağlı tohumlar yüksek miktarda bitkisel protein, posa, vitamin ve mineral içermelerinden dolayı sıklıkla tüketilmelidir.Her gün yeterli düzeyde protein, hastalıklara neden olan virüs ve bakterilere karşı vücudun önemli savunma mekanizmalarından biri olan antikorların görevlerini yerine getirebilmeleri için alınmalıdır.Yumurta ve peynir çeşitleri, yoğurt ve kefir gibi ürünler faydalı mikroorganizmalarca zengindir ve bağışıklık sistemini destekleyici etkide bulundukları için özellikle bu dönemde tüketilmelidir.

Tüketilmesi gereken besinlerin yanında tüketmekten kaçınmamız gereken ögeler de bulunmaktadır. Kan şekerini hızlı bir şekilde yükselterek glikoz seviyesini artıran şekerli yiyecek ve içecekler, beyaz ekmek ve hamur işleri tercih edilmemelidir. Dünya Sağlık Örgütü (WHO),serbest şeker alımının günlük toplam enerjinin %5’ini geçmemesini önermektedir. Yüksek şeker içerikli veya şerbetli tatlılar yerine, sütlü ya da meyveli tatlılar tercih edilmelidir.Günlük toplam tuz tüketimi 5 gram olup hazır sos, cips, patlamış mısır, tuzlu kurabiyeler, işlenmiş et ürünleri gibi fazla tuz içeren besinlerin tüketiminden de kaçınılmalıdır.

Enerji içeriği yüksek alkollü içeceklerin tüketimi de sınırlı olmalıdır. Çünkü bu içecekler vitamin, mineral emilimini olumsuz etkileyebilmekte ve uyku sorunlarına neden olabilmektedir. Alkol tüketiminin koronavirüsü önlediğine dair herhangi bir kanıt bulunmamakta ve içinde etil alkol yerine metil alkol kullanılan sahte içkiler çok ciddi zehirlenmelere ve hayati tehlikelere neden olabilmektedir.

WHO, günlük yağ alım oranının toplam enerjinin %30’undan fazla olmamasını ve doymuş yağların ise bu değerin üçte birini geçmemesi gerektiğinisöylemektedir. Çoğunlukla ızgara, haşlama, buharda, kendi suyunda ve fırında pişirme gibi sağlıklıyöntemler tercih edilerek besin kayıplarının önüne geçilmeli ve aşırı yağlı beslenme şekli terkedilmelidir.

WHO’a göregıda zincirinde gıda hareketini sürdürmek, gıda endüstrisinin tüm sektörlerinin önemli bir işlevi olup tüketicilerin gıda arzına olan güvenini sağlamak için son derece önemlidir.WHO gıda işletmelerinde virüs bulaşmasından korunma yolları için önceliğin virüsü gıda ortamından uzak tutmak olduğunu belirtmiş, temizlik ve sanitasyon önlemlerinin iyileştirilmesi, yüzeylerin ve temas noktalarının dezenfekte edilmesi, virüs hakkında personele eğitimlerin verilmesigerektiğini dile getirmiştir.
Sağlık sektöründe ki bilimciler salgın ile sağlıklı, düzenli ve dengeli beslenmenin virüs ve birçok hastalıkla savaşmada çok önemli bir mekanizma olduğunun altını çizerken protein, karbonhidrat, vitamin,mineraller ve antioksidanları içeren gıdaların dengeli ve yeterli düzeyde alınması gerektiğini önerdiler.
Öneriler

•    Covıd-19 gibi pandemiler için ülkeler acil eylem planları hazırlamalı ve daha önceden iyi ve kötü senaryolara karşı bir yol haritası çizmelidir.
•    Toplum sağlığı, gıda güvencesi ve gıda kalitesinin sağlanması adına Sağlık Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı ile bilim kuruluşları iş birliği içerisinde çalışmalıdır.
•    Her birey gereksinim duyduğu gıdaya erişebileceği bir yaşam standardına kavuşturulmalıdır. Bu şekilde toplum bağışıklığı güçlendirilebilir ve bazı hastalıkların önüne geçilebilir.
•    Ülkenin nüfus ve tüketim verilerince üretim planlanmalı, ülkenin ihtiyacı olan et ve süt ürünleri daha az dışa bağımlı olacak şekilde kamu aracılığıyla üretilmelidir.
•    Endemik bitki ve hayvan türlerimizinbiyoçeşitliliği korunmalıdır.
•    Gıda güvenliği ve gıda maddelerinin doğal yoldan elde edilmesi adına tarım tekrar ekolojinin ilkelerine göre dizayn edilmelidir.
•    Tohum ıslahı ve teknolojilerine yatırım artırılmalı, yerel tohumlar çoğaltılarak korunmalıdır.
•    Toprak ve su kirliliklerinin önüne geçilmeli, çevre korunmalı, acil önlemler alınmalıdır.
•    Doğal kaynaklardan enerji üretim teknolojilerine destek verilerek yenilenebilir enerji kaynakları kullanılmalı ve tarım adına gerekli enerji buradan sağlanmalıdır.

En az 10 karakter gerekli


HIZLI YORUM YAP

SON DAKİKA HABERLERİ

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.